Tulevat tapahtumat

Kevät 2019

Syksyn 2019 jäsenkirje ei ole vielä ilmestynyt.

Jo tehdyt retket ym. tapahtumat

Yhdistyksemme edustajina OSJ:n vuosikokouksessa 29.4.2019 olivat puheenjohtajamme Merja-Helena Kärkkäinen ja hallituksen jäsen Tiina Byrkjeland.

Hienosti kokous oli mennyt, sillä Merja-Helena tuli valituksi valtakunnalliseen OSJ:n hallitukseen varajäseneksi!

Syksyäkin on jo ajateltu. Suunnitteilla on matka Alajärvelle, kohteina mm. Nelimarkka-museo ja Punaisen Tuvan viinitila, missä ruokailtaisiin. Tälle retkelle ilmoittaudutaan kesän jälkeen Toini Koskiselle. Tarkempia tietoja myöhemmin. Koko syksyn ohjelma tulee myös näille nettisivuille, kun kohteet varmistuvat.

Tämän kevään teema-aiheemme, Topelius, sai jatkoa, kun vierailimme kevään viimeisellä retkellämme Uudessakaarlepyyssä Sakari Topeliuksen syntymäkodissa.

Aihetta pohjustettiin jo 12.3. Terttu Jokisen luennolla Draamasalissa.

Kuvat: Matti Hietala

KE 15.5. teimme yhdistyksemme kevätretken Uudenkaarlepyyn Kuddnäsiin, Topeliuksen synnyinkotiin. Mukaan oli lähtenyt 29 henkilöä. Saimme nauttia upeasta kevätpäivästä hienossa kulttuurikohteessa. Tietoa tuli aimo annos lisää, ja ruokakin paikallisessa ravintolassa oli hyvää.

Kuvat: Aimo Nyberg

KE 10.4. klo 10.30 osallistuimme kirjaston Draama-salissa tietoiskuun tietoturvasta, salasanoista ja tietomurron torjunnasta. Luennon piti prof. Timo Salmi. Tilaisuuden alussa kahvit. Lounas nautittiin klo 12.30 hotelli Scandicissa, Rosteninkatu 6.

Kuvat: Merja-Helena Kärkkäinen

TI 12.3. Terttu Jokinen, äidinkielen opettaja ja myös senioriopettaja, kertoi sanoin ja kuvin Sakari Topeliuksesta. Paikka oli jälleen Draama-Sali. Ruokailu kahvila Proosassa.

Kuva: Aimo Nyberg

Kuva: Merja-Helena Kärkkäinen

TI 12.2. vuosikokous sotilaskodissa. Yhdistys tarjosi osallistujille kahvin ja voileivän. Ennen vuosikokousta Pirjo Kukkohovi kertoi matkailuautolla tehdystä Kroatian matkastaan.

15.1. Sisätautien erikoislääkäri Hans Björknäsin luennoi aiheesta ”ajankohtaista mahavaivoista”. Esitys oli klo 14 kirjaston Draama-salissa, lounas ravintola Fondiksessa klo 13.

Kuvat: Merja-Helena Kärkkäinen

SYKSY 2018

TO 22.11. klo 13  Vaasan kaupunginteatterin esitys ”Älä pukeudu päivälliselle”. Sitä ennen ruokailu teatteriravintola Kulmassa. Lipun ja ruokailun yhteishinta on 28 euroa. Lippu lunastetaan teatterin kassalta kuukautta aiemmin tunnuksella ”senioriopettajat”. Voit ottaa kaverinkin mukaan.

TI 11.12. Nautimme monipuolisen joululounaan Närpiön kasvihuoneravintolassa (Lind´s Kök). Bussimme lähtee kaupungintalon edestä 11.30. Palaamme Vaasaan heti lounaan jälkeen (Vaasassa 16.-16.30) Avecit tervetulleita matkalle. Ilmoittakaa osallistumisestanne Sirpa Koskiselle 6.12. mennessä.

TI.9.10. Eläkkeellä oleva kuvataiteen lehtori Aimo Nyberg kertoi kirjaston Draama-salissa aiheesta ” Vaasan julkiset patsaat ja muistomerkit”.

SU 7.10. Osallistuimme opettajien kirkkopyhän kahvitusjärjestelyihin.

TI 18.9. Teimme retken Södra Vallgrundiin Aava Kertun kotieläintilalle, siellä näimme tuttuja ja harvinaisempiakin kotieläimiä. Paluumatkalla lounastimme ravintola Bernyssä Raippaluodon sillan kupeessa. Samalla tutustuimme maailmanperintöalueen uuteen rakennukseen (Maailmanperintöportti /Merten talo).

TI 15.5. Järjestimme retken Kristiinankaupunkiin, jossa saimme opastetun kiertoajelun myötä tutustua mm. Ulrika Eleanoran kirkkoon ja Lebellin kauppiaantaloon. Lounastimme pursiseuran ravintola Paviksessa.

Tiistaina 17.4. Vaasalainen opas Maija-Liisa Lähteenmäki kertoi Vaasan katukylttien historiallisista taustoista. Esityspaikka on Loftet, ruokailimme siellä klo 13 alkaen.

Tiistaina 13.3. ruokailimme ravintola Silveriassa klo 12.30. Ruokailun jälkeen pääsimme tutustumaan Elisa- stadioniin Hietalahdessa.

Kuvat: AN.

Tistaina 20.2. klo 14.00 vuosikokous Suomalaisen Naisklubin huoneistossa (Kauppapuistikko 4). Kokouksen alussa kuulimme Suomessa asuvien maahanmuuttajanuorten kokemuksista. Lounastimme klo 13 ravintola Alhambrassa, Hietasaarenkatu 18.

Tiistaina 30.1.2018 maailmanmatkaaja Aatto Häkkinen kertoi matkoistaan, viimeisimmät retkikohteet ovat olleet Kuuba, Etelä-Amerikka, Benin , Togo ja Ghana. Tilaisuus pidettiin Mehiläisen kellariravintolassa. Ruokailulla klo 13

Kuva: AN. Aatto Häkkinen kertoi matkoistaan maailmalla.

2017

Joulukuun 12. päivänä nautimme jouluruokailun ravintola Bernyssä Raippaluodon sillan kupeessa.

Marraskuun 8. päivänä tutustuimme kirjastomuseoon ja katselimme Matti Hietalan valokuvia Vaasan kaupunginkirjastossa. Ruokailu oli tätä ennen samassa paikassa kahviossa.

Kuva: AN. Kirjastomuseotilassa.

Lokakuun 5. päivänä kävimme katsomaassa Billy Elliot- musikaali kaupunginteatterissa. Esitystä ennen oli ruokailu ravintola Kulmassa klo 11.30
alkaen.

Syyskuun 12. päivä tutustuimme Villa Sandvikeniin. Tässä muutama kuva Matti Hietalalta.

Kevät 2017

Toukokuun 10. päivä teimme retken Lapuan seudulle, jossa saimme opastetun kiertoajelun myötä tutustua Lapuan kaupunkiin, sen historiaan ja nähtävyyksiin. Lounastimme Hotelli Lapuanhovissa.

Lapuan reissun kaikki kuvat: Matti Hietala, Vaasa

Huhtikuun 4. päivä tutustuimme lääkärikeskus Promediin. Konsernijohtaja Mikael Fredman esitteli meille entiseen meijeriin tehtyä uutta upeaa lääkärikeskusta. Yllättäen saimme kuulla myös esitykset kuulonhuollosta ja kuulolaitteista sekä tekonivelhoidoista.
Ennen vierailua ruokailimme kreikkalaisravintola Ikariassa Olympiakatu16:ssa klo 13 alkaen.

Kuvat: MH, 4.4.2017. Promedi ulkoapäin ja innokas ryhmä sisätilojen esittelykierroksella.

​Maaliskuun 7. päivä ruokailimme ensin Palosaarella Ruukinkartanossa klo 12. Klo 13 siirryttiin Palosaaren Babtistikirkkoon, Palosaarentie 26,
jossa Heimo Hokkanen esitteli kirkkoa. Hän kertoi meille, sanoin ja kuvin elämästä lapsuutensa Palosaarella. Esitys oli todella antoisa,
paikallishistoriaa on aina kiva kuulla!

Kuva: AN. 7.3.2017. Baptistiseurakunnan pastori, monessa mukana oleva Heimo Hokkanen, piti meille erinomaisen katsauksen omiin lapsuuden maisemiinsa eli Kuhnankulman ympäristöstä Palosaarella.

Helmikuun15. päivä pidettiin yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous Suomalaisella naisklubilla. Kouluneuvos Jussi Hietikko esiintyi meille
ennen kokousta monologillaan: ”Mitä häiritsette”. Päivän lounaan nautimme yhdessä jo klo 13 ravintola Fondiksessa.

Kuva: AN. 15.2.2017. Pitkäaikainen puheenjohtajamme Toini Koskinen jättää nyt tehtävät Matti Härmälle.
Toini jää toki edelleen hallituksen jäseneksi. Keskellä kukittajana toiminut Sirpa Koskinen, joka myös valittiin uudelleen hallitukseen.
​Kokous sujui mukavissa merkeissä, toiminta jatkuu tuttuun tapaan. Vuosikokoukseen osallistui 22 hlöä.

Tammikuun 17. päivä tutustuimme Folkhälsanin tiloihin ja toimintaan Raastuvankadulla. Tilaisuuden aluksi myös ruokailimme Julius-nimisessä ruokalassa. Nimensä se on saanut Ossian Julius Schaumannin mukaan.
​Pääsimme näkemään yhteisten tilojen lisäksi myös tarjolla olevia asuntoja.

Kuva: Aimo Nyberg, 17.1. 2017. Näkymä yhden asunnon ikkunasta kaupungille, Raastuvankadulle päin.

Liity jäseneksi

Jäseneksi voi liittyä jokainen eläkkeellä oleva opetusalalla toiminut henkilö. Jokainen jäsen kuuluu johonkin OSJ: n paikallisyhdistykseen ja paikallisyhdistyksen kautta valtakunnalliseen järjestöön.

Liity tästä »

020 748 9678 / 020 748 9736
seniorit(at)oaj.fi

www.osj.fi

Toimisto on avoinna arkisin klo 9–15.

Toimiston numeroihin soitettaessa puheluiden hinnat ovat seuraavat:
soitettaessa kiinteän puhelin-verkon liittymästä 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min
soitettaessa matka-viestinverkon liittymästä 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min.